Pedagogisk planering


Pedagogisk planering för åk 3 utifrån Lgr 11 i ämnet NO
Beskrivning av arbetsområdet
Under fem veckor kommer vi att jobba under temat ”Familjen och jag”. Vi kommer att jobba med många olika saker och på många olika sätt, men centralt är hur vi som individ och familj påverkar och påverkas av vårt samhälle.  Naturligt blir då att vi kommer att ägna en hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat att arbeta med tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer att lära oss källsortera samt lära oss hur återvunnet material återvinns. Varje elev ska få fördjupa sig i de olika sätten genom att delta på fyra olika stationer.  Stationerna kommer bland annat att handla om vattnets kretslopp, sortering av glas, metall, batterier, kartong, papper, plast och slöseri av jordens resurser.
Vi kommer även mäta matsvinnet på skolan under dessa veckor. Vi kommer prata om matsalsmiljön, både om hur vi borde tänka för att inte slösa på våra resurser men även hur vi förbereder en trevlig och lugn stund tillsammans i matsalen.  Vi kommer hela tiden utgå ifrån familjen, jag och miljön.
Temaområdet ”Familjen och jag” kommer att involvera alla ämnen som eleverna har.
Vad ska jag som elev utveckla? (Konkretisering och förankring i kursplanens syfte)
-          Du ska få träna på att samtala och berätta om upplevelser i naturen.
-          Du ska få träna dig på att göra enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
-          Du ska få träna på att dokumentera naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.
-          Du ska få träna på att skapa texter där ord och bild samspelar.
Vad ska vi arbeta med? (Centralt innehåll)
Du ska få arbeta med:
-          Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de källsorteras.
-          Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
-          Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
-          Betydelsen av sociala relationer för att må bra.
Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
-          Du kommer i början av arbetsområdet att få en läxa att samla saker i hemmet som man bör lämna på en återvinningsstation. Du kommer senare att sortera in soporna i olika behållare. Därefter kommer du att få jobba vidare med att lära dig om de olika materialen, hur de sorteras och hur de återvinns.
-          Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
-          Under arbetet ska ni jobba helklass, enskilt, i par och i grupp.
-          Du ska lära dig genom samtal, genomgång via internet och utflykter i närområdet.
-          Du ska lära dig genom att använda internet samt läsa faktatexter och skönlitteratur.
Bedömning (Kunskapskrav)
Jag kommer bedöma dig i hur du:
-          Kan berätta med egna ord vad du vet om återvinning, kroppens delar inuti, enkla näringskedjor och ekosystem.
-          Resonerar kring manligt och kvinnligt samt ras och etnicitet.
-          Framför dina åsikter och bemöter andras.
-          Aktivt deltar under lektionerna.
-          Samarbetar med dina klasskamrater.

-          Skriver eller ritar om vad du har lärt dig.


Pedagogisk planering för åk 2 i SV utifrån Lgr 11

Beskrivning av arbetsområdet
Under fem veckor kommer vi att jobba under temat ”Familjen och jag”. Vi kommer att jobba med många olika saker och på många olika sätt, men centralt är hur vi som individ och familj påverkar och påverkas av vårt samhälle.  Naturligt blir då att vi kommer att ägna en hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat att arbeta med tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer att lära oss källsortera samt lära oss hur återvunnet material återvins. Varje elev ska få fördjupa sig i de olika sätten genom att delta på fyra olika stationer.  Stationerna kommer bland annat att handla om vattnets kretslopp, sortering av glas, metall, batterier, kartong, papper, plast och slöseri av jordens resurser.
Vi kommer även mäta matsvinnet på skolan under dessa veckor. Vi kommer prata om matsalsmiljön, både om hur vi borde tänka för att inte slösa på våra resurser men även hur vi förbereder en trevlig och lugn stund tillsammans i matsalen.  Vi kommer hela tiden utgå ifrån familjen, jag och miljön.
Temaområdet ”Familjen och jag” kommer att involvera alla ämnen som eleverna har.

I ämnet Svenska kommer du att få träning i att utveckla följande förmågor och mål.

Vad ska jag som elev utveckla? (Konkretisering och förankring i kursplanens syfte)
-Du ska få träna dig i att återberätta något som du har lärt dig, både genom att skriva (skriftligt) och genom att berätta för någon vuxen eller för dina kamrater (muntligt).
-Du ska få träna dig i att läsa och förstå det viktiga i berättelser och faktatexter.
-Du ska få träna dig i att använda olika slags stöd när du skriver en text, t.ex. med
hjälp av en tankekarta.
-Du ska få träna dig att stava nya ord som du stöter på i de texter, filmer och lektioner du får ta del av.



Vad ska vi arbeta med? (Centralt innehåll)
-Läsa och skriva
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.

- Tala och lyssna
- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.
- Berättande texter
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
- Språkbruk
- Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ned något man talat om.
- Informationssökning och källkritik
 - Informationssökning i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.

Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
- Du kommer i början av arbetsområdet att få en läxa att samla saker i hemmet som man bör lämna på en återvinningsstation. Du kommer senare att sortera in soporna i olika behållare. Därefter kommer du att få jobba vidare med att lära dig om de olika materialen, hur de sorteras och hur de återvinns.
- Du kommer att lära dig genom att:
- se på olika filmer om återvinning och jordens resurser.
-läsa olika böcker.
-söka information på nätet med hjälp av en vuxen.
-skriva och berätta om det du hört och läst med hjälp av stödord och tankekartor, både enskilt och i par.
-bygga olika sopkonstverk som du sedan skriver och berättar om.
-Lyssna på kamraters redovisningar samt redovisa själv.
-skriva ord och meningar på datorn eller ipad.
-göra olika övningar om miljöarbete på Liber espresso.


Bedömning (Kunskapskrav)
- Jag kommer att bedöma dig i hur du aktivt deltar under lektionerna.
- Jag kommer att bedöma dig i hur du skriver en återberättande text med en enkel röd tråd.
- Jag kommer att bedöma dig i hur du stavar ord som du ofta använder i dina texter.
-Jag kommer att bedöma dig i hur du använder stor bokstav och punkt när du skriver dina texter.
- Jag kommer att bedöma dig i hur du förstår det viktiga i faktatexter som vi läser, genom att ställa frågor muntligt.


Pedagogisk planering för åk 1-3 engelska utifrån Lgr 11
Beskrivning av arbetsområdet
Arbetsområdet är 5 veckor och kommer att handla beröra ämnet familjen och jag. Familjen och jag är två delar av livets vardag som eleverna ständigt upplever och det är därför viktigt för eleverna att de får arbeta med dessa då det är en koppling till elevens verklighet.

Vad ska jag som elev utveckla? (Konkretisering och förankring i kursplanens syfte)
Temaområdet ska utveckla elevernas förmåga att:

·       I år 1 förstå enkla ord och fraser på engelska.
·       I år 2 förstå hela meningar och fraser på engelska.
·       I år 3 samtala och skriva egna meningar på engelska.

Vad ska vi arbeta med? (Centralt innehåll)
”Lyssna och läsa - reception
·       Tydlig talad engelska och texter från olika medier.
·       Enkla instruktioner och beskrivningar.
·       Olika former av enkla samtal och dialoger.
·       Filmer och dramatiserade berättelser för barn.
·       Sånger, ramsor, dikter och sagor.
·       Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar, i reklam och andra enkla texter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
·       Enkla presentationer.
·       Enkla beskrivningar och meddelanden.
·       Sånger, ramsor och dramatiseringar.”
(Lgr.11)


Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
Vi kommer att arbeta i helklass, par och individuellt.
Under arbetets gång kan planeringarna förändras efter elevers förslag och önskningar.
·       Samtala med varandra med hjälp av färdiga fraser.
·       Lyssna på tydlig talad engelska.
·       Se engelsktalande program.
·       Sjunga engelska sånger.
·       Skriva enkla ord och fraser.

Bedömning (Kunskapskrav)
Det finns inga kunskapskrav i engelska för år 1-3 utan det kommer i år 6.
Vi kommer därför att dokumentera hur långt eleven har kommit med sina kunskaper i engelskan.


Pedagogisk planering åk2 ”familjen och jag” i SO
Beskrivning av arbetsområdet

Under fem veckor kommer vi att jobba under temat ”Familjen och jag”. Vi kommer att jobba med många olika saker och på många olika sätt, men centralt är hur vi som individ och familj påverkar och påverkas av vårt samhälle.  Naturligt blir då att vi kommer att ägna en hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat att arbeta med tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer att lära oss källsortera samt lära oss hur återvunnet material återvins. Varje elev ska få fördjupa sig i de olika sätten genom att delta på fyra olika stationer.  Stationerna kommer bland annat att handla om vattnets kretslopp, sortering av glas, metall, batterier, kartong, papper, plast och slöseri av jordens resurser.
Vi kommer även mäta matsvinnet på skolan under dessa veckor. Vi kommer prata om matsalsmiljön, både om hur vi borde tänka för att inte slösa på våra resurser men även hur vi förbereder en trevlig och lugn stund tillsammans i matsalen.  Vi kommer hela tiden utgå ifrån familjen, jag och miljön.
Temaområdet ”Familjen och jag” kommer att involvera alla ämnen som eleverna har.
Vad ska jag som elev utveckla?
(Konkretisering och förankring i kursplanens syfte)

Du ska få utveckla din förmåga att:
·       kunna samtala i helklass, i grupp och i par.
·       kunna framföra och bemöta olika argument.

Vad ska vi arbeta med?
(Centralt innehåll)

·       Vidare kan eleven beskriva hur möten brukar organiseras och genomföras.
·       Eleven beskriver även några olika betalningsformer och anger vad några vanliga varor och tjänster kan kosta.
·       Eleven kan utifrån närområdet beskriva hur naturen och miljön kan påverka var människor bor och arbetar.
·       Eleven beskriver hur olika handlingar i vardagen kan påverka miljön, och ger utifrån detta förslag på hur man kan bidra till hållbar utveckling.

Hur ska vi arbeta?
(Arbetsformer)

·       Under arbetet ska ni jobba helklass, enskilt, i par och i grupp.
·       Du ska lära dig genom samtal, genomgång via internet och utflykter i närområdet.
·       Konstruera, fördjupa och vidga dina kunskaper om en hållbar utveckling. 

Bedömning:
(Kunskapskrav)

Jag kommer bedöma dig i:
·       hur aktiv du är under temat.
·       hur du kan använda dig av din nya kunskap i vardagen, (varför bor människor där de bor och hur har miljön påverkat? Hur går ett klassråd till?)
·       hur du samarbetar med dina kamrater.
·       Att du kan beskriva varför alla ska återvinna.
·       Att du kan sopsortera på rätt sätt (visa praktiskt).

Pedagogisk planering för åk 3 utifrån Lgr 11 i ämnet MA

Beskrivning av arbetsområdet
Under fem veckor kommer vi att jobba under temat ”Familjen och jag”. Vi kommer att jobba med många olika saker och på många olika sätt, men centralt är hur vi som individ och familj påverkar och påverkas av vårt samhälle.  Naturligt blir då att vi kommer att ägna en hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat att arbeta med tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer att lära oss källsortera samt lära oss hur återvunnet material återvins. Varje elev ska få fördjupa sig i de olika sätten genom att delta på fyra olika stationer.  Stationerna kommer bland annat att handla om vattnets kretslopp, sortering av glas, metall, batterier, kartong, papper, plast och slöseri av jordens resurser.
Vi kommer även mäta matsvinnet på skolan under dessa veckor. Vi kommer prata om matsalsmiljön, både om hur vi borde tänka för att inte slösa på våra resurser men även hur vi förbereder en trevlig och lugn stund tillsammans i matsalen.  Vi kommer hela tiden utgå ifrån familjen, jag och miljön.
Temaområdet ”Familjen och jag” kommer att involvera alla ämnen som eleverna har.


Vad ska jag som elev utveckla?
(Konkretisering och förankring i kursplanens syfte)

Du ska få utveckla din förmåga att:
·       avgöra rimligheten i dina svar (t ex göra överslagsräkning, tidsuppskattning, samt att reflektera över om dina uträkningar är rimliga).
·       att våga pröva och ompröva mina metoder och uträkningar.
·       lösa olika matematiska problem.


Vad ska vi arbeta med? (Centralt innehåll)

·       Pengar och andra betalmedel. Göra överslagsräkning (räcker mina pengar till det jag ska köpa?). Växla pengar upp till 100 kr. Ge tillbaka växel upp till 20 kr.
·       Klockan, hela analoga, samt göra beräkningar i tid, samt uppskatta hur lång tid olika saker i vardagen tar. 
·       Vad fanns innan den moderna klockan?
·       Problemlösning med addition och subtraktion inom talområdet 0-100.
·       Skapa och avläsa stapeldiagram.
Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
I alla klasser kommer vi att arbeta i helklass, grupper, par och individuellt.
Under arbetets gång kan planeringarna förändras efter elevers förslag och önskningar.


·       Vi tränar att växla pengar i ”Pengaspelet” och med det digitala verktyget Espresso
·       Vi leker affär där vi använder oss av överslagsräkning, betalar och får /ger tillbaka växel.
·       Vi tränar klockan med hjälp av träningsklockor, det digitala verktyget Espresso och med appen Moji.
·       Vi arbetar med gemensam problemlösning.
·       Eleverna samlar in data i en tabell och fyller i  i ett färdigt stapeldiagram.


Bedömning (Kunskapskrav)
När vi är klara med detta temaområde kan du:
·       göra enkel överslagsräkning för att se om dina pengar räcker.
·       växla mellan olika mynt och sedlar.
·       ge tillbaka växel.
·       tala om vad klockan är.
·       Göra beräkningar i tid.
·       lösa problem i matten.
·       fylla i ett stapeldiagram från din tabell, samt redovisa vad det står för.
Jag kommer också under arbetes gång att bedöma dina förmågor att:
·       samarbeta
·       delta aktivt i alla aktiviteter och lektioner.
·       lösa problem i matten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar