Pedagogisk planering för åk 3 utifrån Lgr 11 i ämnet NO
Beskrivning
av arbetsområdet
Under fem veckor kommer vi att jobba under temat ”Familjen
och jag”. Vi kommer att jobba med många olika saker och på många olika sätt,
men centralt är hur vi som individ och familj påverkar och påverkas av vårt
samhälle. Naturligt blir då att vi
kommer att ägna en hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat
att arbeta med tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer att lära oss källsortera samt lära oss hur
återvunnet material återvinns. Varje elev ska få fördjupa sig i de olika sätten
genom att delta på fyra olika stationer.
Stationerna kommer bland annat att handla om vattnets kretslopp,
sortering av glas, metall, batterier, kartong, papper, plast och slöseri av
jordens resurser.
Vi kommer även mäta matsvinnet på skolan under dessa veckor.
Vi kommer prata om matsalsmiljön, både om hur vi borde tänka för att inte slösa
på våra resurser men även hur vi förbereder en trevlig och lugn stund
tillsammans i matsalen. Vi kommer hela
tiden utgå ifrån familjen, jag och miljön.
Temaområdet ”Familjen och jag” kommer att involvera alla
ämnen som eleverna har.
Vad ska jag som elev utveckla? (Konkretisering och förankring i kursplanens
syfte)
-
Du ska få träna på att samtala och berätta om upplevelser i naturen.
-
Du ska
få träna dig på att göra enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
-
Du ska
få träna på att dokumentera naturvetenskapliga undersökningar med text, bild
och andra uttrycksformer.
-
Du ska
få träna på att skapa texter där ord och bild samspelar.
Vad ska vi arbeta med? (Centralt innehåll)
Du ska få arbeta med:
-
Vilka material olika vardagliga föremål är
tillverkade av och hur de källsorteras.
-
Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
-
Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan
organismer i ekosystem.
-
Betydelsen av sociala relationer för att må bra.
Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
-
Du kommer i början av arbetsområdet att få en
läxa att samla saker i hemmet som man bör lämna på en återvinningsstation. Du
kommer senare att sortera in soporna i olika behållare. Därefter kommer du att
få jobba vidare med att lära dig om de olika materialen, hur de sorteras och
hur de återvinns.
-
Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
-
Under arbetet ska ni
jobba helklass, enskilt, i par och i grupp.
-
Du ska lära dig genom
samtal, genomgång via internet och utflykter i närområdet.
-
Du ska lära dig genom
att använda internet samt läsa faktatexter och skönlitteratur.
Bedömning (Kunskapskrav)
Jag kommer bedöma dig i hur du:
-
Kan berätta med egna ord vad du vet om
återvinning, kroppens delar inuti, enkla näringskedjor och ekosystem.
-
Resonerar kring manligt och kvinnligt samt ras
och etnicitet.
-
Framför dina åsikter och bemöter andras.
-
Aktivt deltar under lektionerna.
-
Samarbetar med dina klasskamrater.
-
Skriver eller ritar om vad du har lärt dig.
Pedagogisk planering för åk 2 i SV utifrån Lgr 11
Beskrivning av arbetsområdet
Under fem veckor
kommer vi att jobba under temat ”Familjen och jag”. Vi kommer att jobba med
många olika saker och på många olika sätt, men centralt är hur vi som individ
och familj påverkar och påverkas av vårt samhälle. Naturligt blir då att vi kommer att ägna en
hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat att arbeta med
tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer att lära
oss källsortera samt lära oss hur återvunnet material återvins. Varje elev ska
få fördjupa sig i de olika sätten genom att delta på fyra olika stationer. Stationerna kommer bland annat att handla om
vattnets kretslopp, sortering av glas, metall, batterier, kartong, papper,
plast och slöseri av jordens resurser.
Vi kommer även mäta
matsvinnet på skolan under dessa veckor. Vi kommer prata om matsalsmiljön, både
om hur vi borde tänka för att inte slösa på våra resurser men även hur vi
förbereder en trevlig och lugn stund tillsammans i matsalen. Vi kommer hela tiden utgå ifrån familjen, jag
och miljön.
Temaområdet ”Familjen
och jag” kommer att involvera alla ämnen som eleverna har.
I ämnet Svenska kommer
du att få träning i att utveckla följande förmågor och mål.
Vad ska jag som elev utveckla?
(Konkretisering och förankring i kursplanens syfte)
-Du ska få träna dig i att återberätta något som du har lärt
dig, både genom att skriva (skriftligt) och genom att berätta för någon vuxen
eller för dina kamrater (muntligt).
-Du ska få träna dig i att läsa och förstå det viktiga i
berättelser och faktatexter.
-Du ska få träna dig i att använda olika slags stöd när du
skriver en text, t.ex. med
hjälp av en tankekarta.
-Du ska få träna dig att stava nya ord som du stöter på i de
texter, filmer och lektioner du får ta del av.
Vad ska vi arbeta med? (Centralt
innehåll)
-Läsa och skriva
- Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt,
frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord
i elevnära texter.
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att
anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
- Strategier för att skriva olika typer av texter med
anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter
där ord och bild samspelar.
- Enkla former för textbearbetning, till exempel att i
efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
- Tala och lyssna
- Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande om
vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan
stödja presentationer.
- Berättande texter
- Beskrivande och förklarande texter, till exempel
faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
- Språkbruk
- Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel
att skriva ned något man talat om.
- Informationssökning och källkritik
- Informationssökning
i böcker, tidskrifter och på webbsidor för barn.
Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
- Du kommer i början av arbetsområdet att få en läxa att
samla saker i hemmet som man bör lämna på en återvinningsstation. Du kommer
senare att sortera in soporna i olika behållare. Därefter kommer du att få
jobba vidare med att lära dig om de olika materialen, hur de sorteras och hur
de återvinns.
- Du kommer att lära dig genom att:
- se på olika filmer om återvinning och jordens resurser.
-läsa olika böcker.
-söka information på nätet med hjälp av en vuxen.
-skriva och berätta om det du hört och läst med hjälp av
stödord och tankekartor, både enskilt och i par.
-bygga olika sopkonstverk som du sedan skriver och berättar
om.
-Lyssna på kamraters redovisningar samt redovisa själv.
-skriva ord och meningar på datorn eller ipad.
-göra olika övningar om miljöarbete på Liber espresso.
Bedömning (Kunskapskrav)
- Jag kommer att bedöma dig i hur du aktivt deltar under lektionerna.
- Jag kommer att bedöma dig i hur du skriver en
återberättande text med en enkel röd tråd.
- Jag kommer att bedöma dig i hur du stavar ord som du ofta
använder i dina texter.
-Jag kommer att bedöma dig i hur du använder stor bokstav
och punkt när du skriver dina texter.
- Jag kommer att bedöma dig i hur du förstår det viktiga i
faktatexter som vi läser, genom att ställa frågor muntligt.
Pedagogisk
planering för åk 1-3 engelska utifrån Lgr 11
Beskrivning
av arbetsområdet
Arbetsområdet är 5 veckor och kommer att handla beröra ämnet familjen
och jag. Familjen och jag är två delar av livets vardag som eleverna
ständigt upplever och det är därför viktigt för eleverna att de får arbeta med
dessa då det är en koppling till elevens verklighet.
Vad ska jag som elev utveckla? (Konkretisering och förankring i kursplanens
syfte)
Temaområdet
ska utveckla elevernas förmåga att:
·
I år 1
förstå enkla ord och fraser på engelska.
·
I år 2
förstå hela meningar och fraser på engelska.
·
I år 3
samtala och skriva egna meningar på engelska.
Vad ska vi
arbeta med? (Centralt innehåll)
”Lyssna och läsa - reception
· Tydlig talad engelska och texter från olika
medier.
· Enkla instruktioner och beskrivningar.
· Olika former av enkla samtal och dialoger.
· Filmer och dramatiserade berättelser för barn.
· Sånger, ramsor, dikter och sagor.
· Ord och fraser i närmiljön, till exempel på
skyltar, i reklam och andra enkla texter.
Tala, skriva och samtala – produktion och
interaktion
· Enkla presentationer.
· Enkla beskrivningar och meddelanden.
· Sånger, ramsor och dramatiseringar.”
(Lgr.11)
Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
Vi kommer att arbeta i helklass, par och
individuellt.
Under arbetets gång kan planeringarna förändras
efter elevers förslag och önskningar.
· Samtala med varandra med hjälp av färdiga
fraser.
· Lyssna på tydlig talad engelska.
· Se engelsktalande program.
· Sjunga engelska sånger.
· Skriva enkla ord och fraser.
Bedömning
(Kunskapskrav)
Det finns inga kunskapskrav i engelska för år 1-3
utan det kommer i år 6.
Vi kommer därför att dokumentera hur långt eleven
har kommit med sina kunskaper i engelskan.
Pedagogisk planering åk2 ”familjen och jag” i SO
Beskrivning av arbetsområdet
Under fem
veckor kommer vi att jobba under temat ”Familjen och jag”. Vi kommer att jobba
med många olika saker och på många olika sätt, men centralt är hur vi som
individ och familj påverkar och påverkas av vårt samhälle. Naturligt blir då att vi kommer att ägna en
hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat att arbeta med
tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer
att lära oss källsortera samt lära oss hur återvunnet material återvins. Varje
elev ska få fördjupa sig i de olika sätten genom att delta på fyra olika
stationer. Stationerna kommer bland
annat att handla om vattnets kretslopp, sortering av glas, metall, batterier,
kartong, papper, plast och slöseri av jordens resurser.
Vi kommer
även mäta matsvinnet på skolan under dessa veckor. Vi kommer prata om
matsalsmiljön, både om hur vi borde tänka för att inte slösa på våra resurser
men även hur vi förbereder en trevlig och lugn stund tillsammans i
matsalen. Vi kommer hela tiden utgå
ifrån familjen, jag och miljön.
Temaområdet
”Familjen och jag” kommer att involvera alla ämnen som eleverna har.
Vad ska jag som elev utveckla?
(Konkretisering och förankring i kursplanens syfte)
Du
ska få utveckla din förmåga att:
· kunna samtala i helklass, i grupp och i par.
· kunna framföra och bemöta olika argument.
Vad ska vi arbeta med?
(Centralt innehåll)
·
Vidare kan eleven beskriva hur möten brukar organiseras och genomföras.
·
Eleven beskriver även några olika betalningsformer och anger vad några
vanliga varor och tjänster kan kosta.
·
Eleven kan utifrån närområdet beskriva hur naturen och miljön kan påverka
var människor bor och arbetar.
·
Eleven beskriver hur olika handlingar i vardagen kan påverka miljön, och
ger utifrån detta förslag på hur man kan bidra till hållbar utveckling.
Hur ska vi arbeta?
(Arbetsformer)
·
Under
arbetet ska ni jobba helklass, enskilt, i par och i grupp.
·
Du
ska lära dig genom samtal, genomgång via internet och utflykter i närområdet.
·
Konstruera,
fördjupa och vidga dina kunskaper om en hållbar utveckling.
Bedömning:
(Kunskapskrav)
Jag kommer bedöma dig i:
·
hur aktiv du är
under temat.
·
hur du kan
använda dig av din nya kunskap i vardagen, (varför bor människor där de bor och
hur har miljön påverkat? Hur går ett klassråd till?)
·
hur du samarbetar
med dina kamrater.
·
Att du kan beskriva varför alla ska återvinna.
·
Att du kan sopsortera på rätt sätt (visa praktiskt).
Pedagogisk planering för åk 3 utifrån Lgr 11 i ämnet MA
Beskrivning av arbetsområdet
Under fem veckor kommer vi att jobba under temat ”Familjen och jag”. Vi
kommer att jobba med många olika saker och på många olika sätt, men centralt är
hur vi som individ och familj påverkar och påverkas av vårt samhälle. Naturligt blir då att vi kommer att ägna en
hel del tid åt att arbeta med miljön. Vi kommer bland annat att arbeta med
tvärgrupper i åk 1-3.
Vi kommer att lära oss källsortera samt lära oss hur återvunnet material
återvins. Varje elev ska få fördjupa sig i de olika sätten genom att delta på
fyra olika stationer. Stationerna kommer
bland annat att handla om vattnets kretslopp, sortering av glas, metall,
batterier, kartong, papper, plast och slöseri av jordens resurser.
Vi kommer även mäta matsvinnet på skolan under dessa veckor. Vi kommer
prata om matsalsmiljön, både om hur vi borde tänka för att inte slösa på våra
resurser men även hur vi förbereder en trevlig och lugn stund tillsammans i
matsalen. Vi kommer hela tiden utgå
ifrån familjen, jag och miljön.
Temaområdet ”Familjen och jag” kommer att involvera alla ämnen som eleverna
har.
Vad ska jag
som elev utveckla?
(Konkretisering
och förankring i kursplanens syfte)
Du ska få
utveckla din förmåga att:
·
avgöra
rimligheten i dina svar (t ex göra överslagsräkning, tidsuppskattning, samt att
reflektera över om dina uträkningar är rimliga).
·
att våga
pröva och ompröva mina metoder och uträkningar.
·
lösa olika
matematiska problem.
Vad ska vi
arbeta med? (Centralt innehåll)
·
Pengar och
andra betalmedel. Göra överslagsräkning (räcker mina pengar till det jag ska
köpa?). Växla pengar upp till 100 kr. Ge tillbaka växel upp till 20 kr.
·
Klockan,
hela analoga, samt göra beräkningar i tid, samt uppskatta hur lång tid olika
saker i vardagen tar.
·
Vad fanns
innan den moderna klockan?
·
Problemlösning
med addition och subtraktion inom talområdet 0-100.
·
Skapa och
avläsa stapeldiagram.
Hur ska vi arbeta? (Arbetsformer)
I alla
klasser kommer vi att arbeta i helklass, grupper, par och individuellt.
Under
arbetets gång kan planeringarna förändras efter elevers förslag och önskningar.
·
Vi tränar
att växla pengar i ”Pengaspelet” och med det digitala verktyget Espresso
·
Vi leker
affär där vi använder oss av överslagsräkning, betalar och får /ger tillbaka
växel.
·
Vi tränar
klockan med hjälp av träningsklockor, det digitala verktyget Espresso och med
appen Moji.
·
Vi arbetar
med gemensam problemlösning.
·
Eleverna
samlar in data i en tabell och fyller i
i ett färdigt stapeldiagram.
Bedömning (Kunskapskrav)
När vi är
klara med detta temaområde kan du:
·
göra enkel
överslagsräkning för att se om dina pengar räcker.
·
växla mellan
olika mynt och sedlar.
·
ge tillbaka
växel.
·
tala om vad
klockan är.
·
Göra
beräkningar i tid.
·
lösa problem
i matten.
·
fylla i ett
stapeldiagram från din tabell, samt redovisa vad det står för.
Jag kommer också under arbetes gång att bedöma dina förmågor att:
·
samarbeta
·
delta aktivt
i alla aktiviteter och lektioner.
·
lösa problem
i matten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar